آزمایشگاهها و کارگاه­ها و تجهیزات  قطب علمی سامانه های هوافضایی

قطب علمی سامانه­ های هوافضایی علاوه بر امکانات کارگاهی دانشگاه و کارگاههای تخصصی خود بعضی از امکانات دانشکده مهندسی مکانیک نیز بهره مند است. مجموع این امکانات عبارتند از:

۱ -­  آزمایشگاه ها

ردیف  نام آزمایشگاه سال راه‌اندازی نام تجهیزات مهم تخصصی به ترتیب
۱  آزمایشگاه ائرودینامیک ۱۳۷۹ تونل باد (۲ عدد)
۲  آزمایشگاه سوخت و احتراق ۱۳۸۰ استند تست فرایندهای سوخت و احتراق
۳  آزمایشگاه دینامیک گاز ۱۳۷۴ جت فراصوت، شلرین، موتور موشکی سوخت مایع
۴  آزمایشگاه محاسبات پرسرعت موازی ۱۳۸۴ کامپیوترهای بسیار پر سرعت
۵  آزمایشگاه بهینه سازی محاسباتی ۱۳۸۸ ۴ کامپیوتر و تعدادی نرم افزار
۶  آزمایشگاه آیروالاستیسیته و دینامیک سازه ۱۳۸۸ دستگاه آنالیز مدل ۱۶ کاناله
۷  آزمایشگاه سازه و مواد مرکب ۱۳۸۸ دستگاه تست کشش، برش و خمش، دستگاه تست کمانش و تست خستگی
۸  آزمایشگاه شبیه سازی کنترل ، هدایت و ناوبری ۱۳۷۸ سیستم ناوبری GPS ، سیستم ناوبری AHRF

2-کارگاه ها

ردیف نام آزمایشگاه سال راه‌اندازی نام تجهیزات مهم تخصصی به ترتیب
۱  کارگاه موتورهای پیستونی ۱۳۷۸  موتور پیستونی ( ۳ عدد )
۲  کارگاه موتورهای جت ۱۳۷۸  موتور جت (۲ عدد ) 
۳ کارگاه مدل هواپیما(روباتیک هوایی) ۱۳۷۷  تجهیزات کامل ساخت وپرواز هواپیماهای مدل، انواع موتورهای الکتریکی، انواع باتری ها و تجهیزات الکترونیکی
۴  کارگاه بال وبدنه ۱۳۸۰  تجهیزات ماشین کاری و شکل دهی ورقه های الومینیومی و تجهیزات پرچ کاری بال و بدنه هواپیما
۵  کارگاه  اجزاء دقیق ۱۳۷۸  انواع شتاب سنج و ژیروسکوپ، میز Tilt دو درجه آزادی، اسیلوسکوپ

الف-­ کارگاه موتور پیستونی

کارگاه موتور پیستونی مشتمل بر چهار دستگاه موتور پیستونی (مربوط به هواپیمای بونانزا) می‌باشد. مباحث علمی و کاربردی موتور، ملخ، سیستمهای موتور و اجزای موتور پیستونی همراه با باز و بسته کردن آنها، معرفی و اجزای داخلی موتور و قطعات موتور در این کارگاه توصیف می‌شود.

ب-­ کارگاه بال و بدنه

کارگاه بال و بدنه دارای یک نمونه آموزشی (هواپیمای ماکاپ) است که توسط آن سیستم‌های پروازی، سطوح کنترل، سیستم فلاپ، موتور، سیستم کنترل قدرت موتور، ارابه فرود و سازه هواپیما به دانشجویان معرفی می‌شود

پ-­ کارگاه موتور جت

کارگاه موتور جت علاوه بر موتورهای آموزشی متفاوت، دارای یک فروند موتور جت ۲۱-۸۵ J مجهز به سیستم پس­سوز، (مربوط به هواپیمای شکاری ۵- F) و همچنین یک موتور توربو جت از نوع ۴۷ J  (مربوط به هواپیمای شکاری ۸۶ F) می‌باشد. این دو موتور قابل دمونتاژ و مونتاژ کردن می‌باشند و دانشجویان به طور عملی اقدام به این دو فرآیند نموده و با نحوه عملکرد ، نوع قطعات  و مواد به‌کار رفته در آنها آشنا می‌شوند.

ت-­ کارگاه رباتِیک هوائی

دراین کارگاه، دانشجویان به‌طور کلی با پیکره و پرواز هواپیما و به‌طور ویژه با فن ساخت هواپیماهای مدل بدون سرنشین آشنا می شوند. در دوره اول، ساخت سه نوع هواپیمای مدل کشی با سازه های متفاوت آموزش داده می شود. پرواز نهائی این هواپیماها عمدتاً به دقت و ظرافت دانشجویان در انجام امر ساخت بستگی دارد. در دوره دوم، پس از آشنائی دانشجویان با اصول ساخت مدل، ساخت هواپیمای رادیو – کنترل آموزش داده می شود. هواپیماها پس از ساخت طی پرواز واقعی مورد آزمایش قرار می گیرند. کارگاه رباتیک هوائی امکانات لازم برای ساخت بسیاری از هواپیمای مدل، ریزپرنده‌ها و ربات‌های هوائی را دارا می‌باشد. لازم به ذکر است که تنها دانشگاه کشور مجهز به این نوع کارگاه، دانشگاه صنعتی شریف است.

ث- کارگاه اجزاء دقیق

یکی از تخصصی‌ترین کارگاه‌های دانشکده مهندسی هوافضا، کارگاه اجزاء دقیق است که به نوبه خود در سطح کشور کم نظیر است. این کارگاه مجهز به انواع آلات اینرسی هواپیما و موشک، از قبیل ژیروسکوپ ها و شتاب سنج ها است. دراین کارگاه ضمن معرفی عملی اصول بنیادی حاکم بر ژیروسکوپ ها و شتاب سنج ها، با استفاده از میزهای کالیبراسیون، خطاهای مختلف آنها معرفی و اندازه گیری می شود.

دیدگاه‌ها   

0 #1 محمد 1394-05-10 09:49
با سلام
برای ثبتنام در کارگاه های رباتیک هوایی باید به کجا مراجعه کرد ???دانشجویان دانشگاه های دیگر هم می تونن ???
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دسته: آرشیو

+98-21-66164622

+98-21-66164623

 

ceas@sharif.ir

تهران ، خیابان آزادی ، طبقه دوم دبیرخانه مرکزی